işleyen sistemi bozma özgürlüğü

bak yine dayanamadım yazıyorum, gün geçmiyor ki şu sözlükte özgürlük tartışması yaşanmasın.vallahi billahi bıktım. bu kadar karışık bir konu değil aslında. tamam insanlık tarihi için o kadar karışık bir konu olabilir ama burası için o kadar karışık olmamalı.

temel argümanım şudur: önce bir sistem olacak ki sonra sen onu bozma konusundaki davranışlarını sergileyebileceksin. önce o sistem yoksa ya da sen onu fiilen bozmaya girişmişsen zaten o özgürlük olmaktan çıkar, kendi bindiğin dalı kesen adama dur denilmesini böyle sanki tüm ifade hürriyetimizi elimizden alıyorlar nidaları ile karşılamak insana çok abes geliyor.

şu sözlüğün en yaptırımlı dönemleri zaten kuralsızlığın ve trollüğün kol gezdiği dönemlerde olmadı mı? tamam meşru sebeplerle olabilir ama adamları linç etmedik mi? ne olursa olsun linç etmenin neresi haklı olabilir? onlardan önce beğenilmeyen adamlar uçurulmadı mı? sözlüğe zararlı kodlar yüzünden bakınız sırf oylama manipülasyonu yüzünden adam kesmedik mi? şimdi bunlar koatik ortam için zararlılar ama sol tarafı gelip flood eden adam özgür!

böyle bir ayrım olabilir mi abi? buna kim karar veriyor? resmen buranın dümeni bende hareketleri görmeye başladım ve bundan son derece rahatsız oluyorum. bir kere özgürlüğün sınırlarını parayı veren belirliyorsa, baştan olmadı bu iş zaten.

diğer tarafta hop bu işte fikri olarak bir sakatlık var, yapmayın etmeyin bakınız şudur budur diye açıklamalar hep boşa yapılıyor demek. ben parayı veriyorum, sınırı ben belirlerim, sen ne dersen boş hallerine gelinirse zaten şu kadar zamandır kaçtığımız mekanlardan ne farkı kalacak?

işleyen sistem dedim de ona da bir çift laf ekleyelim, kurumsal yapıdır. belli belirli işlerdir. böyle konulara zaten girilmedi. tabii şu kadar az insan içinde ne kurumsalı falan eyvallah da en azından nezaketen bir şeyler vardı arada. şimdi özgürlük çığlıkları ile o nezaket de kaybolur ise ne anladım ben o işten?

bir kere öncelikleri belirlemek gerekiyor, bu kademelenme zaten her şeyde var. sen istediğin kadar özgür ol ama önce hayatın köpeği oluyorsun. her hareketin hayatta kalmaya çıkıyor. çabalayıp didiniyorsun. sonra yakın çevreyi koruma güdüsü, mülkiyet güdüsü, şusu busu insana binen bir sürü yük.

hepsi zaten temelde sınır getiriyor, mesela ifşa olayı. kat-i surette yasak mıydı? eh yani işimize gelince olabilir ya da hani kural yoktu diye başınızın etini yiyebilirim. ifşa neden yasak? e burada takılan insanlar güvenli şekilde takılsın, kimsenin tadı kaçmasın diye yasak. mantık aynı mantık sen burada işler bir sistem yaratmak istiyorsan, buna çomak sokmaya geldiği yüz metre öteden belli insanlar için de düzenlemeler yapabilmen gerekir.

adam ayıklayalım, şu elit şu değil. şu başlık açsın bu açmasın meselesi de değil. zaten gelip gelip yazıların kalitesinden dem vurmak kadar saçma başka bir eylem de yok. benim söylediğim zaten içerik denetimi yapalım değil. teknik olarak basit bir flood işlemi aslında, ben altalta çok bilgilendirici de olsa beş tane aynı başlıktan okumak istemiyorum arkadaşım. kategori sistemi gelişmiş olsa, hop oradan açar okurdum.

atıyorum ben dizi film mi okumak istiyorum, tıklarım kategorisine alt alta okurum. sen neden seri halde bunların başlığını açıyorsun ki? mantık çok ayrı burada işte.

bunun için de basit bir işlemle insanların açtığı son beş başlık solda görünür kalır iken diğerleri eski tarihli olarak tematik girişe çevrilebilirdi. bunun troll'ere özgürlüğü kısıtlamak ile ne ilgisi olabilir? ifade özgürlüğü ile ne ilgisi olabilir? şu kadar basit bir konu, bu kadar temiz hallolabilecek iken tutup ne hallere düşüyoruz böyle. elli saat yaz dur.

bu kadar akmayan sol frame için beş başlık meselesi olur mu denirse, zaten sabit sol frame istenmiyor muydu? derim. tabii bir de feyk olayı var. 10 feykten 5 başlık olsa yine elli başlık eder ama feyk olayı apayrı bir muamma, apayrı bir saçmalık. her neyse yine çok uzattım. doldurmayın beni bu kadar boşalamıyorum!

Kategoriler: Paylaş

Yorum bırah: